Tuesday 8 May 2012

juadah hari ini ~~


bahasa melayu... 
tiap2 hari kita bual2.. cakap2.. gosip.. mesej2..
guna bahasa melayu...
tp kita selalu guna bahasa pasar...

kalo dlm exam.. blh ke guna bahasa pasar ni??
hilang la markah beb.. 
huhu...

so..
di sini saya tepekkan sedikit salah / betul tatabahasa ..
moga2 dapat membantu adik2.. pelajar2....
yg sudi merangkak kat blog kecil sy ni..
hihi...

selamat menikmati juadah sy...
tatabahasa masak lemak cili api...
sluuurp !!

................................... 

Penjodoh Bilangan
 Misalnya:
(a)        *para orang pelajar (salah)
            Para pelajar (betul)

(b)        *segala ekor binatang (salah)
            segala binatang (betul)

(c)        *sekalian orang peserta (salah)
            sekalian peserta (betul)

(d)        *seluruh buah negari (salah)
            seluruh negeri (betul)

(e)        *semua orang gadis (salah)
            semua gadis (betul)
 
Kata Sendi
Misalnya:
(a)        *Ravi suka durian. (salah)
            Ravi suka akan durian. (betul)

(b)        *Kami lalu jalan itu supaya cepat sampai. (salah)
               Kami lalu di jalan itu supaya cepat sampai. (betul)

(c)        *Abang sudah pergi pejabat.(salah)
              Abang sudah pergi ke pejabat. (betul)

(d)        *Kita mesti hormat guru. (salah)    
              Kita mesti hormat akan/kepada/ terhadap guru. (betul)
(e)        *Saya bertemu Ali di pasar pagi tadi. (salah)
 Saya bertemu dengan Ali di pasar pagi tadi. (betul)

Elakkan penggunaan kata sendi yang diberikan dalam kurungan.

Para pelancong dari Jepun. (bukan *daripada)

      Ucapan itu daripada Encik Jamal. (bukan *dan)

Ali lebih tinggi daripada Ahmad. (bukan *dari)

        Bekas itu dibuat daripada plastik. (bukan *dari)
        Buku ini terdiri daripada tiga bahagian. (bukan *dari)
         Pada waktu petang, saya membantu ayah. (bukan * di
        Buku itu ada pada Sheila. (bukan *dengan)
 Pasu itu terhempas ke tanah. (bukan *di)
      Encik Azman sudah berpindah ke Kelang. (bukan * di)
Buku itu sudah saga pulangkan kepada pustakawan. (bukan *ke)
Isa tertarik oleh kejelitaan gadis itu. (bukan * dengan)
Kami mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang saudara
saudara berikan. (bukan * diatas)
 
Kata Kerja Tak Transitif
Contohnya:

(a)        *Dia kata kepada saya. (salah)
            Dia berkata kepada saya. (betul)

(b)        *Jangan lompat. (salah)
            Jangan melompat. (betul

(c)        *Dia senyum kepada saya. (salah)
            Dia tersenyum kepada saya. (betul)
 
 Kata Kerja Transitif
Misalnya:

(a) *Dia suka baca buku. (salah)
Dia suka membaca buku (betul

(b) *Ahmad tendang bola itu. (salah)
Ahmad menendang bola itu. (betul)


(a) *Dia memberikan saya sebatang pena. (salah)
Dia memberi saya sebatang pena. (betul)
Dia memberikan sebatang pena kepada saya. (betul)

(b) *Hakim menjatuhkan orang itu hukuman mati. (salah)
Hakim menjatuhi orang itu hukuman mati. (betul)
Hakim menjatuhkan hukuman mati terhadap orang itu. (betul)
 

No comments:

Post a Comment