Saturday, 28 April 2012

ADUHAI......

"bila suami berperanan, hak isteri akan dipenuhi...
bila isteri berperanan, hak suami akan dipenuhi.. "

"apabila seorang wanita itu telah melakukan 
solat 5 waktu, berpuasa d bulan ramadhan dan mentaati suaminya....
maka diserukan kepadanya : masuklah dari mana2 pintu syurga yang kamu sukai..."
(riwayat thabrani dari abdul rahman bin auf r.a)

"pamerkanlah kasih sayang setulusnya... 
janganlah hendaknya memberi kasih sayang tetapi pada masa yang sama menuntut balasan..."

ni antara monolog dalam buku 'satu rasa dua hati' yang adik zaimah hadiahkan kepada sy 
sempena perpindahan sy....
 adik itu.... dia mmg tahu sy suka membaca... thanks adikku...
 lbh istimewa... buku ni lengkap dgn tandatangan penulisnya... 
saudara pahrol mohd juoi.. siapa x kenal? 
beliau : penulis, kolumnis majalah, editor, pencipta lirik, penulis skrip, pengacara tv... dan pengendali program latihan dan inovasi...  selalu je keluar d kaca tv..

xxxxxxxxxxxxxxx




"bila suami berperanan, hak isteri akan dipenuhi...
bila isteri berperanan, hak suami akan dipenuhi.. "


sinonim dgn pepatah mat salleh 
what u give, you get back...
yang biasa kita dengar ni kan..
n.. 
hukama pun ada berpesan:
orang pertama mendapat manfaat daripada sesuatu kebaikan
 ialah orang yang melakukannya... 
so..
marilah kita sama2 mainkan peranan masing2 :)


xxxxxxxxxxxxxxxxxx


"pamerkanlah kasih sayang setulusnya... 
janganlah hendaknya memberi kasih sayang tetapi pada masa yang sama menuntut balasan..."



kadang2..
kita lupa..
kita selalu je fikir 'aku patutnya dapat itu, dapat ini.... dr pasangan aku'..
sb 2 kalau berlaku pertelingkahan,
selalu je sebut tentang 'hak'
jarang2 kita fikir...'aku nak buat apa utk membahagiakan pasangan aku'
kalaulah dua2 pihak berfikir 
'aku nak buat apa utk membahagiakan pasangan aku'...
mst tuntutan keduanya saling dipenuhi.... 
dan yang paling penting, 
kita dapat berkasih sayang dan membina hubungan yang lebih membahagiakan....  kan?


xxxxxxxxxxxxxxxx


"apabila seorang wanita itu telah melakukan 
1...solat 5 waktu
2... berpuasa d bulan ramadhan 
3... mentaati suaminya....
maka diserukan kepadanya : masuklah dari mana2 pintu syurga yang kamu sukai..."
(riwayat thabrani dari abdul rahman bin auf r.a)

huurrrm..
3 syarat je utk wanita masuk syurga....
mcm senang je kan...
senang ke...? huhu
tepuk dada tanya diri sendiri la...
bg sy.... bukan semudah yang dikira.. 
   1    2   3  ...
tp proses nak mendapatkan ketiga2nya...
solat 5 waktu.... 
khusyuk ke? sentiasa dpt solat d awal waktu ke?
blm kira lg yang
kita sujud atas badan si kecil...
tgh baca al-fatihah nampak si kecil bg senyum kambing...
duduk d pangku ibu (utk baca doa) masa ibu tgh duduk tahiyat awal...
n mcm2 la kreativiti si kecil ms ibunya solat...

puasa..
cukup ke dgn menahan lapar dahaga....
lapar, haus, penat, cuaca panas...
mengeluh...
dah kurang lg pahala....
aduhai...


taati suami..
cuba sedaya mungkin jd isteri terbaik bg suami...
tp..
betul2 memuaskan suami ke..
kadang2, bila penat...
berleter.. membebel.... mengeluh...
blm lg part merajuk... 
kikiki...


uurrmmm...
mudah ke...
nak masuk syurga kalo mcm ni..???
fikir2kan lah....




selamat berfikir... 
hihihi


Friday, 27 April 2012

naluri seorang ibu...

dulu..
sy selalu pelik..
cmana seorang ibu tu blh tau, anak dia nangis nak susu ke, nangis sb sakit ke, nangis sb lapar ke...
cmana komunikasi dorang???

tp.. sejak aku jd ibu... baru aku tau...
ibu-anak... hubungan ni ada satu 'komunikasi' halus...
maybe.. itu yg orang panggil naluri keibuan...

lebih kurang sejam lepas sofia aku lahirkan.. aku rasa sesuatu...
sesuatu yang tak blh nak gambarkan...
tp aku tau.... n aku pasti semua ibu tau.... 
"suatu rasa" itu

tiba2... hati terdetik.... mcm lintasan... 
"anak aku lapar"
sy terus panggil nurse ..
"sy nak anak sy..."
mmg btl anak itu lapar... 
walaupun blm cekap, dia berusaha menyusu dgn lahapnya... hihi,.. anakku sofia !
itulah naluri keibuan sy yg pertama... :)
(mgkn sb semangat, aku msh bertenaga lpas proses melahirkan... sofia keluar je, sy trus capai hp.. call hb "anak kita dah lahir abg..." .... n blh mtk tlg nurse amikkan cekak rambut yg terjatuh masa tgh bergasak td.. rasa nak tdo ur lemah mmg xde.... sejam dibiarkan d labour room, aku duk la menelek anak sambil mendengar rintihan org bilik2 sebelah.. .. sian dorang.. sy dah selamat ..hihi alhamdulillah... )

sekarang... 
dah setahun 4 bulan masa berlalu...
sofia dah pandai jalan, lari, sebut beberapa perkataan mudah, terima n menurut arahan 
(abah suka buli sofia... 
"amikkan hp abah!"...
"amikkan kunci tu....!"... 
"p buang sampah...!"... 
"duduk situ diam2...!"
anak kecil itu..  terkial2 aka terkedek2 la ikut arahan abah dia....
sian anak ibu... hihi

sofia baru baik demam... tonsil....
mmg lemah satu badan... sakit2 sendi...
xmau makan...
xmau susu...
tak sampai hati btl tgk dia semalam...
hari ni.. alhamdulillah.. dia dah sihat n aktif semula..
syukur Ya Rabb...

ini kali ke 3..
sblm sofia demam, saya mst dapat petunjuk...
dlm bentuk lintasan hati
"dah lama sofia tak demam..."
n...
2 3 hari berikutnya confirm dia akan demam...

mak kata...
"tu la naluri seorang ibu, nak..."




Monday, 23 April 2012

suka cantik? nak cantik...? cuba baca ni :)

cantik...

semua org sukakan kecantikan kan...

perempuan... 
ada mcm2 cara utk menjaga kecantikan...
pencuci muka, toner, krim siang, krim malam, masker... huh...
produk pun melambak d pasaran... ada duit.. amik je mana berkenan...
tp... larat ke nak pakai sume ni??

saya??
tidak larat...
hanya cuci muka.. rutin... make sure sblm tdo muka bersih... simple...
kebetulan kulit jenis alah... 
so mmg kne sentiasa jaga kebersihan kulit... dr hujung rambut hga hujung kaki....
toner.. krim2... masker... itu semua hanya tinggal kenangan... 
skrg sibuk mentonerkan suami.. mengkrimkan anak... memaskerkan kerja2 yg tak pernah selesai (esp kerja rumah huhu..)

tp...
sy suka 1 tips kecantikan oleh Audrey Hepburn...

katanya...

1..  for attractive lips, speak words of kindness ... 
bagi memiliki bibir yang menarik, tuturkan kata yg baik2 :)

2..for lovely eyes, seek out the good in people .    
bagi memiliki mata menawan,carilah yg baik2 menegnai orang lain..

3... for slim figure, share your food with the hungry ... 
bagi memiliki potongan badan yang langsing, kongsilah makanan dgn mereka yang kelaparan..

4... for beautiful hair, let a child run fingers throughit once a day ...  
bagi memiliki rambut yg cantik, biarkan anak kita membelainya sekali sehari...

5...  for poise, walk with the knowledge you'll never walk alone ... 
utk kelihatan ayu, berjalanlah dgn pengetahuan dan kita tak akan berjalan keseorangan...

rasanya... 
petua ni senang, mudah, jimat masa...

saya akan try my best utk amalkan..
sbg rutin kecantikan saya..

anda bagaimana... ?
;)

Friday, 20 April 2012

POSITIF !!!

" SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF...

TGK KELILING KITA DGN PANDANGAN POSITIF...

BERSANGKA BAIK DGN QADAR TUHAN...

KERANA IA ADALAH SATU PENYEJUK JIWA... "

pertama kali dkabarkan.. "ko kne pindah.." (kak rahmah) d makmal 1 SDARY...
rasa sgt terkejut.... kebetulan tgh pnp 4 cerdas...
try buat 'it's ok.. nothing to worry...'
tp ble tgk muka bdk2... terus sebak... hidung memerah.. tanda 'hujan' nak turun...
students of course pelik.. nape cikgu dia ni ???
"saya kene pindah..."
students respon mcm2.... yg nangis pun ada....
" jgn la nangis.. sy nak ngaja ni.. hihi" 
tp cikgu dia ni pun msh meleleh... 
slps 3 minit.. pnp on smula.. like nothing happen just now...

then...
bermulalah episod 'mungkin sy di sini hanya seminggu sj lg...
tunggu surat je ni...'

dlm masa seminggu 2...
tak sangka...
ramai org yg sayangkan diri ini..
beberapa kakak menangis masa tanya tentang isu pindah ni...

mereka buat sy sgt terharu...
rasa2nya.. pepatah 
"kawan ketawa mudah dicari, kawan bersedih sukar dicari"..
blh ditukar kpd
"kawan menangis senang dicari, kawan berduka banyak sekali..."
TERIMA KASIH SEMUA...

dlm masa menunggu surat..
mcm2 persoalan timbul dlm otak ni..
'kenapa aku?'
'markah prestasi aku rendah ke?'
'pengetua x suka aku ke?'
bila tanya pk1(pn hjh madiah)...
 "markah saya rendah ke puan??"
beliau menidakkan...

sbenarnya, saya diberitahu perpindahan ni sume atas tiket yg positif....
(x perlu la sy btau apa sebabnya.. malu nak angkat bakul sendiri huhu)

tp

otak ni susah btl nak terima n set positif..






colonel Sanders...

colonel Sanders??? 
siapa tu???

suka makan KFC??

makan... makan... makan...

siapa yg cipta resepinya???

dialah... calonel Sanders...

tp sy bkn nak bgtau 'kfc 2 resepi siapa...
sy nak share... betapa kuatnya semangat colonel Sanders...

kalo sy masak utk suami...
"sedap tak abg??"..
suami jawab... "ok la.." ur "boleh la..." (suami mmg jns yg cerewet makan... tp xpe.. sy usahakan masak ikut taste dia.... bukan senang nak jd isteri mithali kan.... cerewet suami, pahala untuk sy :)   )
dgr jawapan mcm 2.. hati dah rasa sedikit kecil... kecil hati...

tp colonel Sanders....
tidak pernah patah semangat...
dia yakin resepi KFC dia ni blh dipasarkan ...( perlu cari pelabur utk mulakan bisnes sb beliau kekurangan modal... )

nak tau siapa yg sudi melabur utk mulakan bisnes KFC?
adakah org pertama yg merasa resepi tu n sudi melabur?.. kedua.... ke 50?  .... ke 100 ... ke 150...???
tidak ...!

rasanya org ke berapa...???

org itu adalah org yg ke........


1009 !!!

bayangkan...
colonel Sanders memberi resepinya hingga org ke 1008... msh gagal...
tp beliau msh tidak patah semangat! 
(sy sgt kagum ! )

berkat kesabaran.. ketabahan... kekuatan...
resepi beliau berjaya di pasarkan...
hingga akhirnya beliau menjual KFC kepada ???? (lupa lak.. lama dah bc cter ni huhu.. sori no info 4 this..)
dgn harga 2 000 000 usd.....

n resepi itu kekal hingga ke hari ini...

COLONEL SANDERS... sikapnya membuatkan beliau menjadi idola saya...

"never say never ... rite ??"

---    tq 4 read this :)     ---

SAYA ISTERI...SAYA IBU...

Sebagai isteri dan ibu yang berkerjaya...
saya sering meletakkan keperluan suami dan anak sebagai perkara utama...

Tapi..
 keperluan peribadi juga sangat penting untuk kesihatan kita kan... 

Keperluan peribadi yang saya maksudkan..
macam..
rehat yang mencukupi, bersenam dan masa untuk melakukan hobi saya... 
Ketiga-tiga perkara ini akan mengelakkan stres dalam hidup saya sehari-hari..
saya bukan  “superwoman” yang boleh melakukan semua perkara...

so..
cmana???

saya tegas mengatakan TIDAK pada perkara-perkara remeh yang boleh mencuri masa santai saya... 

masa santai saya... 

1..   saya nak rehat.. walaupun sekejap..spy blh sambung keje2 yg sentiasa banyak n non-stop..

2..   nak membelai diri... d saloon biasanya... spy hilang sume stress.. blh beri 'senyuman sihat' kpd ramai orang

3..   nak bersenam.. ni yg paling jarang dpt buat skrg huhu... kadang2 je p main badminton ngn hb.. stepper yg hb hadiahkan lpas bersalin pun jarang digunakan skrg... kalo guna pun sambil mendukung si kecik.. huhu




SUAMI-ISTERI... AMALKAN INI.. INSYAALLAH HINGGA KE SYURGA ..


MEMBACA SURAT ALI ‘IMRAN AYAT 31
Firman Allah: Katakanlah (wahai Muhammad):”Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan(Ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihi.” Apabila sampai kepada ayat “yuhbibkumullah (nescaya Allah mengasihi kamu), maka niatkanlah nama suami (isteri), barulah disambung dengan ayat seterusnya.


MENGAMALKAN SURAT YUSUF AYAT 4
Firman Allah:”(Ingatlah peristiwa) tatkala Nabi Yusuf berkata kepada bapanya:”Wahai ayahku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan: aku melihat mereka memberi hormat kepadaku.”
(Ayat ini juga elok dibaca ketika hendak ditemuduga)


MELEMBUTKAN HATI SUAMI DAN JUGA ANAK, AMALKAN MEMBACA SURAH AL-HASYRAYAT 21
Firman Allah:”Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.”


MELEMBUTKAN HATI SESEORANG IAITU SURAH ASY-SYURA AYAT 19
Firman Allah:”Allah Maha Lembut tadbir-Nya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihan-Nya) kepada hamba-hamba-Nya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.


PASANGAN SUAMI ISTERI JUGA HENDAKLAH SELALU MENGAMALKAN MEMBACA SURAH TOHA
Baca dan tiupkan di ubun-ubun anak dan suami/isteri ketika mereka tidur. Surah ini bukan sekadar dapat melembutkan hati pasangan masing-masing serta anak, tetapi juga memberi kesan kepada hal-hal lain. Misalnya, ketika berhadapan dengan orang yang berdolak-dalih untuk membayar hutang, maka bolehlah dibaca ayat ini. Ayat ini juga sesuai dibacakan pada air minuman dan ketika membasuh beras.
(Hanya sesuai untuk pasangan suami-isteri dan anak-anak-pasangan yang halal dari segi hukum Allah).

PEDOMAN HIDUP...


Rasulullah s.a.w bersabda:
Apabila seorang suami memandang kepada isterinya
dan isterinya memandang kepadanya,
maka Allah akan memandang mereka dengan kasih sayang.
Lalu bila suami memegang-megang tapak tangan isterinya,
 maka dosa-dosa mereka akan berguguran melalui jari jemari mereka.

(Hadith Shahih)

Thursday, 19 April 2012

semangat untuk saya... beberapa kata2 yg sy slalu pegang...

" Jadi mcm AIR & ASAP... mengalir dan meresap"
- prof  Sidek Baba -

"jadi seperti SETERIKA..... panas bila diperlukan... sejuk bila disimpan..."
- ??? ( lupa daaa... sorri..) - 

"kita tidak boleh berjaya sekiranya kita mengatakan kita akan gagal...
- Tun Mahathir Mohamad - 

"kita perlu bercakap mengikut kadar pemikiran seseorang itu"
- Nabi Muhammad -

"amalkan personaliti adaptif.... ke mana pergi orang sayang"
- cikgu khairunnisa kassim  - :) hihi 

"masa itu pedang... jika kita tidak memotong, kita akan dipotong"
- pepatah arab lama - 

"jgn kita berlengah2 lg bila sudah tiba masa untuk melakukannya"
- Ali bin Abi Talib - 

ok... ni la antara kata2 yg saya pegang untuk menjalani hidup sebagai manusia biasa di alam yg fna ini..... manusia yg kerdil.. serba kekurangan... :)

Mana peginyer duit lagi singgit ???



Ada 3 orang member kamcheng pegi becuti kat pulau tioman... Sampai kat sana, dia orang pun pegi laa cari resort tempat persantaian dia orang barang semalam... Riki punya riki.... last-last dapat laaa satu resort yg sewanya cuma RM30 satu malam.... 


Since dia orang ni member kamcheng giler..depa pakat nak sewa satu bilik je & tanpa banyak soal..masing2 keluarkan sorang RM10...kira tong-tong 3 org laaa..... So bila dapat kunci jer...depa tanpa membuang masa terus jer pegi bilik..... 



Lepas depa blah pegi bilik..... minah cun kat front office tu baru teringat yg laaa ni resort dia tengah buat promotion...so satu bilik cuma RM25 je... 



Minah ni pun panggil bell boy suruh pulangkan balik lagi RM5 kat mamat 3 org tu... On the way nak pulangkan duit tu..si bell boy ni tepikir yg duit belen ada RM5... Mamat tu ada 3 org... camna nak bagi duit tu sama rata kat diaorg..??? Pikir punya pikir last2 mamat ni dapat idea...dia pulangkan sorang RM1 kat mamat tu... Then belen lagi RM2... dia ambik buat beli jajan... 



Maknanya.... 
Mamat 3 org tu cuma bayar duit hotel sorang RM9.... 
Total depa bayar....RM9.00 x 3 =RM27... 
Mamat bell boy tu amik RM2...so total semua sekali 
RM27 + RM2 =RM29 



Mana pegi lagi singgit....????????????? 


Pepatah yang dipatah


1. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta pun boleh undur, terlajak kapal terbang takde gear reverse, sori. 


2. Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain. 




3. Sudahlah jatuh ditimpa pula tangga lepas tu tercium pulak tahi ayam. 




4. Alang-alang mandi biar guna sabun & syampu. 




5. Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan hutang. (Itulah...lain kali jangan suruh suami beli gelang secara hutang) 




6. Sebab mulut santan binasa sebab mulut juga... nasi pun habis. 




7. Biar putih tulang jangan kuning gigi (gosok, jangan tak gosok tau) 




8. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang kecuali kalau ada beruk atas pokok tu. 




9. Malang tak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tak berbunyi. 




10. Biar mati bini jangan mati anak (boleh kahwin lagi ape) 




11. Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai kepangkal ketiak. 




12. Biar korek hidung jangan korek tabung. 




13. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian lama-lama jadi letih. 




14. Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri kahwin lagi satu. 




15. Kalau padi katakan padi, tidak aku ternanti-nanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi.....boleh blah....... 




16. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap. 




17. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat kena saman. 




18. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macam tu lebih baik tak payah hujan. 




19. Biar lambat asalkan perlahan. 




20. Kalau tiada rotan, pelempang ajelah.... 




21. Habis madu, sepah jangan dibuang merata-rata. 




22. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi bulu tangkis badminton, pasti ayam kebogelan. 




23. Air dicincang takkan putus tapi kalau daging dicincang tandanya ada kenduri 




24. Kerbau berpegang pada tali, manusia berpegang gunakan tangan.... 




25. Pinggan tak retak nasi tak dingin, kalau orang tak hendak tandanya kita tak lawa. 




26. Takkan lari gunung dikejar, tapi kalau tak kejar pun gunung tu takkan lari jugak. 




27. Patah tumbuh, hilang report polis. 




28. Berapa berat mata memandang, berat lagi ahli sukan yang masuk acara angkat berat. 




29. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya tak masuk Sukan Olimpik jugak. 




30. Kalau ada jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti, buang aje beli jarum yang baru. 




31. Kalau ada sumur diladang, boleh hamba menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang, bolehlah kita kahwin lari.......(nak tak?) 




32. Kajang Pak Malau Kajang berlipat, Kajang hamba makan satay Kajang lagi best...... 




33. Kalau kail panjang sejengkal, belilah kail yang panjang sikit. 




34. Kalau takut dilambung ombak janganlah berumah ditepi pantai, buat rumah jauh-jauh sikit dari pantai la .. 




35. Pecah kaca pecah gelas, kalau dah pecah tu tak reti-reti nak ganti ke... 

10 perangkap syaitan --


 Sifat mazmumah penyebab utama 



ALLAH berfirman yang bermaksud: 
``Syaitan memberikan janji yang
membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka. Walhal syaitan itu 

tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka.
 Tempat 
mereka itu ialah di neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat 
untuk lari daripadanya.'' ( An-Nisa': 120-121). 

Keterbukaan manusia mengundang kehadiran syaitan ke dalam diri 
masing-masing, sebenarnya ada kaitannya dengan sifat mazmumah yang 
diamalkan dalam kehidupan seharian. 

Melalui pelbagai jenis sifat mazmumah itulah sama ada kita sedar atau 
tidak, kita sebenarnya telah menyediakan ruang kepada syaitan untuk 
menapak dalam diri. 

Apabila syaitan sudah meraja dalam diri, seseorang individu itu akan 
sanggup melakukan apa jua perbuatan keji dan mungkar kerana keinginan 
nafsu akan menjadi sebati dengan sifat jahat syaitan itu sendiri. 

Hati, suatu organ istimewa kurniaan Allah kepada manusia, pada saat 
dan waktu itu juga akan mula goyah apabila sedikit demi sedikit 
syaitan durjana mula merayap untuk menguasai tunjang di dalam badan 
manusia tersebut. 

Berlumba-lumbalah nanti para syaitan untuk memenangi dan menguasai 
hati manusia. Mereka akan sedaya upaya menawan hati tersebut dan 
memujuk nurani manusia untuk melanggar segala perintah Allah. 
Beruntunglah golongan manusia yang berupaya menangkis godaan tersebut. 
Mengikut para ulama, syaitan akan menguasai tubuh badan manusia 
melalui sepuluh pintu: 

1. Melalui sifat bohong dan angkuh 
Dua sifat inilah yang amat mudah tersemai dan menyubur dalam diri 
manusia. Ia berpunca daripada keegoan manusia itu sendiri yang 
lazimnya akan mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan dan kesenangan. 

2. Melalui sifat bakhil dan kedekut 
Setiap harta benda dan kemewahan yang diperoleh adalah kurniaan Allah 
yang seharusnya dibelanjakan ke jalan yang hak. 
Ia boleh digunakan untuk membantu kesempitan hidup orang yang 
memerlukan sama ada melalui kewajipan berzakat atau bersedekah. 

3. Melalui sifat takbur dan bongkak 
Sifat ini selalunya bertapak dalam diri seseorang manusia yang 
merasakan dia sudah memiliki segala-galanya dalam hidup ini. Mereka 
terlupa bahawa kesenangan dan kenikmatan yang dikurniakan itu boleh 
ditarik oleh Allah pada bila-bila masa saja. 
Allah Taala berfirman yang bermaksud: ``Sesungguhnya Dia tidak 
menyukai orang-orang yang takbur.'' (An-Nahl:23) 

4. Sifat khianat 
Khianat yang dimaksudkan bukan sahaja melalui perbuatan merosakkan 
sesuatu yang menjadi milik orang lain, tetapi juga mengkhianati hidup 
orang lain dengan tidak mematuhi sebarang bentuk perjanjian, 
perkongsian dan sebagainya. 

5. Sifat tidak suka menerima ilmu dan nasihat 
Junjungan Rasulullah s.a.w. selalu menasihati para sahabat baginda 
agar menjauhkan diri masing-masing daripada menjadi golongan manusia 
yang dibenci Allah, iaitu golongan yang tidak suka diri mereka 
dinasihati atau mendengar nasihat orang lain. 

6. Melalui sifat hasad 
Perasaan hasad dengki selalunya akan diikuti dengan rasa benci dan 
dendam yang berpanjangan. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang 
bermaksud: `` Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan 
memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering `` 
(Riwayat Bukhari dan Muslim). 

7. Melalui sifat suka meremehkan orang lain 
Sifat ego manusia ini selalunya akan lahir apabila seseorang individu 
itu merasakan dirinya sudah sempurna jika dibandingkan dengan orang 
lain. Orang lain dilihat terlalu kecil dan kerdil jika dibandingkan 
dengan apa yang dia miliki. Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa 
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: ``Tiga kelompok 
manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik iaitu orang tua 
Muslim, orang yang berilmu dan imam yang adil.'' (Riwayat Muslim). 

8. Melaluisifat ujub atau bangga diri 
Menurut Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: 
``Jangan kamu bersenang lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya 
hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-senang sahaja.'' (Riwayat 
Abu Naim daripada Muaz bin Jabal) 

9. Melaluisifat suka berangan-angan 
Islam adalah anti kemalasan. Orang yang berat tulang untuk berusaha 
bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh Allah 
dan manusia. Mereka lebih gemar berpeluk tubuh dan menyimpan impian 
yang tinggi tetapi amat malas berusaha untuk memperolehnya. 

10. Melalui sifat buruk sangka 
Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan 
tanpa diselidiki terlebih dulu amat dicela oleh Islam. Rasulullah 
s.a.w. bersabda yang bermaksud: ``Nanti akan ada seseorang berkata 
kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak. Sesungguhnya orang yang 
berkata itulah sebenarnya yang telah rosak dirinya.'' (Riwayat Muslim)