Friday 27 April 2012

naluri seorang ibu...

dulu..
sy selalu pelik..
cmana seorang ibu tu blh tau, anak dia nangis nak susu ke, nangis sb sakit ke, nangis sb lapar ke...
cmana komunikasi dorang???

tp.. sejak aku jd ibu... baru aku tau...
ibu-anak... hubungan ni ada satu 'komunikasi' halus...
maybe.. itu yg orang panggil naluri keibuan...

lebih kurang sejam lepas sofia aku lahirkan.. aku rasa sesuatu...
sesuatu yang tak blh nak gambarkan...
tp aku tau.... n aku pasti semua ibu tau.... 
"suatu rasa" itu

tiba2... hati terdetik.... mcm lintasan... 
"anak aku lapar"
sy terus panggil nurse ..
"sy nak anak sy..."
mmg btl anak itu lapar... 
walaupun blm cekap, dia berusaha menyusu dgn lahapnya... hihi,.. anakku sofia !
itulah naluri keibuan sy yg pertama... :)
(mgkn sb semangat, aku msh bertenaga lpas proses melahirkan... sofia keluar je, sy trus capai hp.. call hb "anak kita dah lahir abg..." .... n blh mtk tlg nurse amikkan cekak rambut yg terjatuh masa tgh bergasak td.. rasa nak tdo ur lemah mmg xde.... sejam dibiarkan d labour room, aku duk la menelek anak sambil mendengar rintihan org bilik2 sebelah.. .. sian dorang.. sy dah selamat ..hihi alhamdulillah... )

sekarang... 
dah setahun 4 bulan masa berlalu...
sofia dah pandai jalan, lari, sebut beberapa perkataan mudah, terima n menurut arahan 
(abah suka buli sofia... 
"amikkan hp abah!"...
"amikkan kunci tu....!"... 
"p buang sampah...!"... 
"duduk situ diam2...!"
anak kecil itu..  terkial2 aka terkedek2 la ikut arahan abah dia....
sian anak ibu... hihi

sofia baru baik demam... tonsil....
mmg lemah satu badan... sakit2 sendi...
xmau makan...
xmau susu...
tak sampai hati btl tgk dia semalam...
hari ni.. alhamdulillah.. dia dah sihat n aktif semula..
syukur Ya Rabb...

ini kali ke 3..
sblm sofia demam, saya mst dapat petunjuk...
dlm bentuk lintasan hati
"dah lama sofia tak demam..."
n...
2 3 hari berikutnya confirm dia akan demam...

mak kata...
"tu la naluri seorang ibu, nak..."




No comments:

Post a Comment