Wednesday, 23 May 2012

resdung... huk huk huk



skrg... 
sy diserang resdung yg... 
agak kerap jugak la.... 


walau berpantang makan.. hidung ni tetap miang.. gatal sampai mata bengkak....
lagi2 kalo tempat berhabuk...
 silap2 demam terus... huhu....
(pnh jugak demam+berat kepala 2 minggu sb resdung ni....)
mcm gastrik... org yg xpnh rasa, xtau cmana rasanya...
tp kalo dah ada pengalaman.... taubat dah....
seksa.... mcm nak tercabut urat perut.... jem satu badan..
seram sejuk menahannya...


resdung ni pun....
org yg xpnh rasa mungkin pk remeh je... tp kalo dah kene...
adui.. miangnya...
kepala pun jd sakit....
kalo tgh sujud ms solat, rasa mcm ada batu besar atas kepala.....






masa buat facial di adeline dulu..    mmg hilang sume rasa miang...
tp lpas stop.. sb dah habis 11kali rawatan... datang balik resdung ni...
aduui .. mmg la berkesan... hubby suh teruskan rawatan di adeline..
tp rasa lama sgt rawatan 2... n tensen muka kne picit... 
n malas layan pakai masker lama benau.....






so sy ambil alternatif...
kalo2 ada cara lain utk merawat resdung ni..
nak tau.. ?


baca la sesama kat sini k....


xxxxxxxxxx


Jika anda mengambil gejala-gejala seperti 

kerap bersin terutamanya waktu pagi, 
hidung gatal-gatal,
 gatal diantara mata dan muka,
 hidung tersumbat, 
rasa berlendir di hidung dan tekak, 
sering sakit di muka serta alahan makanan laut
anda sebenarnya mengalami RESDUNG.
Resdung adalah radang pada rongga-rongga sinus [rongga-rongga dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung]. 
Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini setiap masa dan disalirkan melalui hidung. 


Apabila hidung tersumbat, lendir ini akan berkumpul dan menjadi tempat pembiakan bakteria.
Apabila gejala resdung berlanjutan sehingga berminggu-minggu,
 ia diklasifikasikan sebagai resdung akut.
 Ia biasanya penyebab kepada demam dan selsema yang berpunca daripada jangkitan bakteria di rongga sinus hingga menyebabkan ia bengkak dan menyempit.
Jangkitan melebihi 3 bulan, resdung akut menjadi bertambah kronik. 


 Jika tidak dirawat, ia akan menyebabkan rongga sinus bernanah, berbau dan kerosakan pada rongga hidung dan tulang pipi sehingga memerlukan pembedahan oleh doktor pakar.
Lebih parah lagi, ia boleh menyebabkan kematian secara tidak langsung yang berpunca daripada komplikasi pada otak penghidap resdung.
Kini, pelbagai kaedah moden untuk menghadapi masalah resdung seperti ubat-ubatan antibiotik, spray nasal dan pembedahan oleh pakar.


 Tidak lupa juga rawatan secara traditional seperti bekam, asap rokok resdung, akupuntur, mengeluarkan lendur hidung, terapi wap panas dan lain-lain.
Sauna Opal ~ facial sauna


- merawat pelbagai masalah berkaitan muka dan kepala
- menguruskan badan
- menyihatkan badan
-mudah alih
-Promosi ~~ tinggal 1 set sahaja lagi.

Tips Sihat Mencegah Resdung

1. Mengamalkan tabiat pemakanan yang baik, berkhasiat dan seimbang
2. Mengurangkan makanan berlemak, berminyak dan berasid.
3. Memperbanyakkan meminum air suam dan buah-buahan.
4. Menghindari minuman berais dan beralkohol.
5. Menghentikan tabiat merokok.
Petikan: Sinar Harian

Petua Resdung yang lain ;
3 biji bawang merah dihiris halus-halus. Ambil secubit biji sawi dan 2 helai daun sirih. Masukkan semua bahan ini ke dalam mangkuk dan tuangkan air yang panas mendidih. Wapkan ke muka anda. Amalkan selalu dan rasakan kesannya. Semoga berjaya.

No comments:

Post a Comment